[linux] Re: Experimenteren met 1 server en 2 internetverbindingen

Casper Gielen casper op dse.nl
Di Okt 23 13:11:33 CEST 2007

Op dinsdag 23 oktober 2007, schreef Peter Fokker:

> Er zijn nu verschillende mogelijkheden. Ten eerste is er de
> mogelijkheid om een derde NIC in de Linux-server te plaatsen en de
> server op die manier te verbinden met de glasvezel. Dat levert een
> heleboel werk op (denk ik) om de zorgvuldig geconfigureerde server 'om
> te bouwen'. Een tweede mogelijkheid is om te zoeken naar een kastje
> waar je enerzijds zowel de ADSL-lijn als de glasvezel-lijn op aansluit
> en anderzijds de server.  Dat kastje zou dan zorg moeten dragen voor
> de redundante verbinding en de fail-over in geval van storingen op 1
> van de lijnen.
Ik kan geen zinnig woord over kastjes zeggen, maar ik heb wel wat ervaring met
het runnen van servers met een dubbele internet verbinding. Samengevat, het
is zeker mogelijk, maar beslist niet triviaal.  Zeker om er voor zorgen dat
je verkeer netjes via de andere verbinding loopt als er eentje uitvalt is
lastig om echt goed te krijgen. Er is prima software voor, het is zo'n beetje
de kerngedachte achter heel internet, maar je hebt wel medewerking van je
providers nodig, en die is vaak niet te krijgen.

Zonder medewerking van je provider zal je zelf op de server een scriptje
moeten draaien dat moet beslissen wanneer welke internet verbinding er
gebruikt moet worden, en hoe de routering daarvoor aangepast moet worden.
Met vaste IP adressen gaat het nog wel, maar als er DHCP bij komt kijken is
het maar vies.

De samenvatting van het hele verhaal is dus: koop een kastje :)

Vergeet niet dat je met zo'n kastje een nieuw zwak punt toevoegt, namelijk het
kastje zelf. Als dat uitvalt heb je helemaal geen internet.
--
	Casper Gielen
casper op gielen.name, CAPSLOCK2000 op zvdk.nl
> Wait a minute! Did you just compare Windows Vista with Ferrari?
It's expensive to own, expensive to fix, and makes you curse like an italian.
						-- eclectro on Slashdot

-- File: signature.asc
-- Desc: This is a digitally signed message part.