[linux] Re: Ervaringen met Xen

Bart Geesink bart op geesink.org
Wo Sep 5 03:54:11 CEST 2007

On Wednesday 05 September 2007 06:40, Robin van Leeuwen wrote:

> Ik heb een live fileserver met windows 2003 erop  daarom draait een
> database applicatie
> die gebruik maakt van DBF/CDX databases. Op deze live server duurt een
> testprogramma
> dat 2000 records aanmaakt en wijzigd 23 minuten. Op een veel tragere
> machine heb ik ubuntu
> draaien, met Xen en een Windows 2003 server, hierop duurt dezelfde test 10
> minuten.
>
> Ik moet nu uitzoeken waaraan dit kan liggen. Hoe moet ik hieraan beginnen.
> Voor specifiekere
> vragen kun je altijd doorvragen uiteraard.

Dat kan aan een heleboel dingen liggen, maar in principe is een virtuele
machine trager als een normale machine omdat er overhead tussen zit om die
virtuele machine aan de praat te houden. Dus het feit dat de virtuele windows
server beter draait als de "echte" ligt aan iets anders.
Bij databases wordt de performance vooral beinvloed door I/O: Schijf
performance dus. Dat geldt helemaal bij het aanmaken van nieuwe records,
immers, deze records moeten op de harde schijf worden aangemaakt. Ik zou het
dus ergens in die hoek zoeken. Zitten er in de Ubuntu machine snellere
schijven? Is de partitie op de Win2k3 server gefragmenteerd?
Verder heb ik nog nooit gehoord van DBF/CDX databases, maar ik zou me zo
kunnen voorstellen dat op de nieuwe installatie van die database (dus op de
virtuele machine) de boel beter loopt als op de oude als er geen onderhoud
aan de oude database is gepleegd.

Groet
Bart