[linux] Re: Muizenissen: os-probleem?

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Za Sep 22 19:30:27 CEST 2007

Julien Michielsen schreef:

> Het was weer zover: rollen met de muis => punt beweegt naar behoren.
> Klik op een van de knoppen => niets gebeurt.
> Indachtig wat je zei heb ik een aantal keren geprobeerd de muis (met
> 5-gaats stekker => usb verloopstekker) uit en in de verloopstekker te
> halen en weer erin, maar hielp niet. Dan maar de drie-vinger-groet =>
> muis werkt probleemloos. En de nuis (logitech RX300) is nog geen jaar
> oud, denk ik. Denk bijna dat het eerder een software-probleem is, maar
> hoe detecteer je dat.
> Maar toch dank voor jouw suggestie, Liset.

Heb je al eens geprobeerd om de muis op een andere manier weer in het
gareel te krijgen dan rebooten (ugh). Wat vaak helpt met X-problemen is
even wisselen naar een andere virtuele terminal met ctrl-alt-Fn en dan
weer terug (meestal naar F7, soms F5).

Verder klinkt het als een focus-probleem. Heb laatst ook al een probleem
met X gehad waarbij de focus naar een andere virtuele terminal
verschoof, wat meestal al gebeurde bij het grafische login-scherm (kdm).
In mijn geval werd dat merkwaardigerwijs genoeg getriggerd door foute
samba mounts in mijn fstab (vraag mij niet naar de relatie). Sinds die
weg zijn heb ik geen probleem meer.

Wat de analyse betreft:
Laat eens in een scherm de messages meelopen via
tail -f /var/log/messages

Omdat het een X-probleem betreft moet je verder kijken naar:
~/.xsession-errors   (vooral voor login problemen), en naar:
/var/log/Xorg.0.log

Bij beide kan je ook die tail -f truc gebruiken.
Bekijk ook eens oude logs.

Peter