[linux] Re: Muizenissen: os-probleem?

Za Sep 22 21:31:24 CEST 2007

> Peter Vollebregt wrote:
..[]  knip
Peter gaat verder:
> Heb je al eens geprobeerd om de muis op een andere manier weer in het
> gareel te krijgen dan rebooten (ugh). Wat vaak helpt met X-problemen is
> even wisselen naar een andere virtuele terminal met ctrl-alt-Fn en dan
> weer terug (meestal naar F7, soms F5).

Dat heb ik al een paar keer geprobeerd, maar zonder resultaat.
> [...]
> verschoof, wat meestal al gebeurde bij het grafische login-scherm (kdm).
> In mijn geval werd dat merkwaardigerwijs genoeg getriggerd door foute
> samba mounts in mijn fstab (vraag mij niet naar de relatie). Sinds die
> weg zijn heb ik geen probleem meer.
>
> Wat de analyse betreft:
> Laat eens in een scherm de messages meelopen via
> tail -f /var/log/messages
>
> Omdat het een X-probleem betreft moet je verder kijken naar:
> ~/.xsession-errors   (vooral voor login problemen), en naar:
> /var/log/Xorg.0.log
>
> Bij beide kan je ook die tail -f truc gebruiken.

Moet nu wachten tot het weer gebeurt, want dan kan ik een test uitvoeren
die een kennis mij pas suggereerde: huidige muis er dan uit, en een
andere erin. Dan weet ik direkt of het een nieuwe moet worden. In dat
geval zal ik het hier ook vertellen, net als wanneer het andere gebeurt
;-)  En in het andere geval zullen jouw suggesties van pas komen.

Correctie: heb mijn /var/log/messages doorgespit, gezocht naar mouse en
een paar dingen gezien die ik niet zo mooi vond, zoals

 logips2pp: Detected unknown logitech mouse model 102

Daarop ben ik yast ingegaan, en daar heb ik gezien dat er mooie muis-
testen in zitten, voor linker- en rechterknop en voor het scroll-wiel.
Alleen zal het lastig worden wanneer de muis weer niet werkt, want dan
is het erg lastig in het configuratiegedeelte van Yast te komen. Wat ik
zojuist geprobeerd heb: start als root yast2 op, eb dan krijg je een
scherm met linksboven Monitor, en daaronder Mouse. Klik ik op Mouse dan
krijg ik precies het goede scherm, maar zonder muis heb ik geen idee hoe
daar te komen. Is er iemand die weet hoe dat muisloos te doen?  Alvast
hartelijk dank.

PS Nu ik de mouse expliciet geconfigureerd heb is het natuurlijk goed
mogelijk dat de boel opgelost is, maar dat vraagt een week of zo om dat
te weten.
--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl