[linux] Re: Muizenissen: os-probleem?

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Za Sep 22 21:44:02 CEST 2007

Julien Michielsen schreef:

> ..[]  knip
> Peter gaat verder:

> Correctie: heb mijn /var/log/messages doorgespit, gezocht naar mouse en
> een paar dingen gezien die ik niet zo mooi vond, zoals
>
>  logips2pp: Detected unknown logitech mouse model 102
>
> Daarop ben ik yast ingegaan, en daar heb ik gezien dat er mooie muis-
> testen in zitten, voor linker- en rechterknop en voor het scroll-wiel.
> Alleen zal het lastig worden wanneer de muis weer niet werkt, want dan
> is het erg lastig in het configuratiegedeelte van Yast te komen.
Tijdje geleden dat ik met Suse werkte, maar is het niet zoiets als yast
--module mouse?
> Wat ik
> zojuist geprobeerd heb: start als root yast2 op, eb dan krijg je een
> scherm met linksboven Monitor, en daaronder Mouse. Klik ik op Mouse dan
> krijg ik precies het goede scherm, maar zonder muis heb ik geen idee hoe
> daar te komen. Is er iemand die weet hoe dat muisloos te doen?  Alvast
> hartelijk dank.

Er bestaat in yast een truc om de muis te emuleren via ALT-F12 of
zoiets, en dan verder met het numeriek keypad. Maar als je wilt weten
wat je muis doet kan je ook xev eens proberen. Die laat precies zien wat
er van de muis en het keyboard binnenkomt.
> PS Nu ik de mouse expliciet geconfigureerd heb is het natuurlijk goed
> mogelijk dat de boel opgelost is, maar dat vraagt een week of zo om dat
> te weten.

Hopelijk. Dit soort intermitterende problemen zijn om nachtmerries van
te krijgen. De kunst is om uit te vinden wat er gebeurt als de muis niet
meer werkt.

Peter