[linux] Re: hd problemen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Sep 25 14:14:21 CEST 2007

On Tue 25 Sep 2007, Arjan op home wrote:

> Het is een EXT3 filesysteem, en was gemount /home, mijn home folder stond er
> op.

Je zou evt. de sb=n optie bij mount kunnen proberen, voor het geval de
1e superblock stuk is.

On Tue 25 Sep 2007, Arjan op home wrote:

> Ik denk dat ik het ddrescue maar eens ga proberen de partitie over te
> zetten, is het mogelijk hiermee de gehele partitie te copieeren, of kan ik
> er alleen files mee copieeren?

(schrijf je antwoord onder de tekst waar je op reageert, dat leest een
stuk makkelijker)

Met ddrescue kopieer je een partitie, waarbij kapotte delen geskipt
worden. Daarna doe je een fsck op die kopie in de hoop dat het daarna in
zoverre te repareren is dat ie weer gemount kan worden. Daarbij kan weer
een alternatieve superblock opgeven helpen (bij de fsck dus).

Paul Slootman