[linux] Re: Linux VPN in een Windows omgeving

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Sep 27 10:41:16 CEST 2007

Cecil,
Op 26-09-07 heeft Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl> het volgende
geschreven:

> Om een aantal redenen zou het handig zijn als ik waar ik werk met mijn
> notebook in het netwerk zou kunnen werken. Maar daar staat natuurlijk
> Linux op en geen Windows. ;-}

Natuurlijk kan dat met Linux, maar dan moet je wel bij systeembeheer
navragen hoe VPN is ingericht. Als het de standaard cisco concentrator is kn
je de proprietary driver van cisco voor linux gebruiken (binary - lastig
bij wijzigen kernel). In het verlden kon ik dan heel goed werken met vpnc
(weet alleen niet of die werken met certificaten nu ondersteunt).Zie
http://www.unix-ag.uni-kl.de/~massar/vpnc/. En anders krijg je iets als
openswan (weet ik verder niets vanaf) of (vul naam in van iets wat me niet
te binnenschiet)..

Tip: Op mijn werk doe ik dit op het moment met behulp van de vmware player
waar windows (linux mag natuurlijk ook) onder draait met een bridged
ethernet-verbinding. Heb je daar je vpn in draaien. Groot voordeel: als je
meer klanten hebt met vpn krijg je nogal eens dat ze elkaar gaan bijten en
nu kunnen ze allemaal hun eigen omgeving krijgen. En allergrootste voordeel
is dat je onder linux gewoon op je eigen netwerk kan printen terwijl alle
andere mensen daar in geblokt worden door de VPN verbinding. En als je
ergens binenkomt krijg je het snel aan de praat. Vereist wel een
windows-licentie natuurlijk.

Peter