[linux] Re: Linux VPN in een Windows omgeving

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Do Sep 27 06:17:49 CEST 2007

On Thursday 27 September 2007 02:32:58 Casper Gielen wrote:

> Ik ben zelf ook geen expert, maar er is een hele dierentuin aan
> verschillende VPN technieken. De eerste stap is uitzoeken wat er bij jullie
> op het werk gebruikt wordt.
> Microsoft is nogal fan van PPTP, en dit wordt (dus) veel gebruikt in
> Windows omgevingen. Als je manager niet weet wat er gebruikt wordt zou ik
> hiermee beginnen. (Verplichte verwijzing naar Google hier invullen).

Op zijn minst zou de systeembeheerder dit moeten weten, lijkt me. Voor PPTP
heb je PopTop, daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Maar het kan ook zijn dat
je OpenVPN hebt, met een eigen server, die als router fungeert. Dan moet je
in ieder geval een certificaat en een cryptosleutel krijgen van iemand. en ik
denk dat dat bij PPTP ook wel zo zal zijn. Zonder sleutel kom je er niet eens
bij. Dus je zult moeten uitvinden wie die iemand is... die weet vast ook wel
wat er daar draait. Waarschijnlijk is dat dezelfde die je ook je password en
userID toekent voor dat "speciale account".

Verder kun je inderdaad wel wat doen op een Microsoft netwerk, zoals mailen
met de Exchangeserver (POP, IMAP), maar verder hangt het er sterk vanaf wat
er precies draait (welke versies van Windows? Firewall of niet? staat SSH als
service geïnstalleerd?). Verder kun je ook rdesktop proberen (werkt bij NT en
Win2003).