[linux] Re: Hardware, de software heb ik al.

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Apr 12 17:14:30 CEST 2008

Op 07-04-2008 om 05:23 schreef Udo van den Heuvel:

> Wat ik bedoel is:
>
> Ongewenste koppelverkoop is in principe geen probleem. De markt lost dat
> op doordat men naar de concurrent gaat.
> In dit geval (aantoonbaar maken met nummers) doet iedereen aan
> koppelverkoop en heb je als klant veel te weinig keus.

Mijn inschatting is dat het onwetendheid is.

Niet alleen dat velen niet weten dat er andere Operating Systems zijn
dan die, die uit Redmond komen.

Ze weten ook niet dat het ze geld kost. Het prijsverschil tussen hardware
en hardware met software, zichtbaar maken zou al veel helpen.

Inkopers, bedrijfsinkopers, kunnen veel geld verdienen door hardware en
software apart te kopen. Dit zijn elke voorbeelden

* 1 licentie per PC
Bedrijven hebben een "corporate license" waarmee ze toestemming om de PC
een Microsoft Windows te mogen gebruiken. Bij de aanschaf van PCs wordt
opnieuw betaalt voor een MSFT licentie.

* Herinstallatie
Nieuwe PCs worden meerdere keren ge-installeerd voordat ze ingebruik
genomen worden. 1 keer in de fabriek en 1 keer in het bedrijf om comfort
de bedrijfsvoorschriften te zijn. Beide installaties moeten betaalt
worden. De fabrieksinstallatieprijs is samengesteld uit kosten plus
marge op de licentie. Bij een lagere licentie prijs zal ook het marge
bedrag lager zijn. Kosten worden lager als de Microsoft licentie sticker
niet geplakt hoeft te worden.

* Onderhandelingspositie
Door van hardwarefabrikanten te accepteren dat er maar 1 software
leverancier is, is er geen onderhandeling over software.
En prijsonderhandeling is nu net het vak van inkopers.
Zij moeten zich niet laten overbluffen door "ontwikkelingskosten van de
driversoftware". Die kosten zijn er wel, het hoort bij de ontwikkeling
van het product. Maar Microsoft betalen voor opname van hun driver in
een Microsoft O.S. is een soort van chantage geld betalen.

Er zijn vast wel inkopers die er een bonus in zien.
Vergeet vooral niet dat wij zelf ook inkopers zijn :-)

Cheers
Geert Stappers