[linux] Re: utf8 invoeren in webformulier

Ma Dec 8 09:33:56 CET 2008

Wybo Dekker wrote:
> Gesteld - ik wil een utf-8-karakter invoeren in een webformulier, een
> griekse alpha bijvoorbeeld. Hoe doe ik dat? In vim kan ik ctrl-v u
> 03b1 typen, maar in een webformulier lukt dat niet. In de bash-shell
> trouwens ook niet... Het enige wat ik kan bedenken is vi openen, de
> alpha typen, en dan cut & paste, maar dat lijkt me een rare omweg.

En, wanneer het een minder gecompliceerd utf-8-karakter is, zoals een
a-accent grave (à), hoe doe jij dat tot nu toe? Velen zullen hier hun
hoofd meewarig schudden omdat het "bekende technologie" is, maar ik doe
dit in een aparte console, type `, en daarna een a zodat ik de à in de
console krijg, en knip en plak deze vervolgens naar het X-programma (bv
thunderbird) waarin ik geen à kan creëren (die ë van hiervoor ook niet,
trouwens ;-)).

--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl