[linux] Re: virtuele omgevingen...

harmen op murf.nl harmen op murf.nl
Ma Dec 15 17:47:24 CET 2008

On Mon, Dec 15, 2008 at 04:47:47PM +0100, Udo van den Heuvel wrote:

Hoi,

> Als ik een virtuele machine (of 2) zou willen gebruiken op een Fedora 10
> doos, wat zijn dan de voor/nadelen van de diverse open source
> virtualisatie producten?

Het is handig te bepalen wat je eisen zijn en wat je hardware aan kan. Of je
hardware hardware-virtualisatie snapt of niet is essentieel, KVM valt af als
het dit niet snapt.

> Is er ergens een vergelijking online?

Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_virtual_machines

Die lijst is ERG goed en uitgebreid.

> Ik hoef niet alle features, maar wel een degelijke werking.
> Waar let ik op?
>
> Iemand met ervaringen? B.v. virtualbox in vergelijking met wat anders?

Ik heb wat ervaring met Xen, VirtualBox en VMWare.

Persoonlijk denk ik dat VirtualBox voor het snel spelen op je desktop de beste
keus is, of voor het virtualiseren van desktops. (Er zit een redelijk
bruikbare USB ondersteuning in, hot-plug enzo.)

VMWare is gratis, maar niet Open Source. Schijnt wel een prima product te zijn
als OpenSource je niet uit maakt.

Xen werkt prettig en relatief eenvoudig. Onze vereniging heeft gekozen voor
Xen omdat het prettig werkt en ook paravirtualisatie kan. (Onze hardware
ondersteunt geen hardware virtualisatie.) Het nadeel van paravirtualisatie is
dat je keuze qua guests (domU's in Xen termen) wat beperkt is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xen

Je hebt ook nog KVM, alleen deze kan niets met paravirtualisatie, kortom, je
hardware moet in staat zijn de virtualisatie uit te voeren, anders werkt het
niet. (Vrij moderne hardware is hiertoe in staat, oudere hardware niet. En
alle verhalen zeggen dat het trager is dan paravirtualisatie waarbij je een
aangepaste kernel gebruikt op de guest, die weet heeft van de onderlaag.)

Fin, dit even een eerste idee. Vraag gerust verder...

Cheers!

--
 /\/\  Hostingvereniging Soleus    |  Community-driven
< ** > http://soleus.nu            |  Virtual Private Servers