[linux] Re: virtuele omgevingen...

harmen op soleus.nu harmen op soleus.nu
Ma Dec 15 22:02:02 CET 2008

On Mon, Dec 15, 2008 at 07:41:37PM +0100, Udo van den Heuvel wrote:

> Dank voor de tip.
> Van de daar opgenoemde features zou ik denk ik alleen USB support
> missen. Is dat nou 'enterprise'?
> Juist in de enterprise is USB een veiligheidslek..

Veiligheidslek? Als iemand fysiek toegang tot je systeem heeft ben je per
definitie kwetsbaar. En het is niet enterprise, het is vooral niet-OSS. Dat is
de versie die je je wilt overigens, ik heb weinig voordelen aan VB kunnen
ontdekken. Het is relatief traag enzo. Maar die USB support maakt veel goed.
Hij werkt alleen niet heel erg geweldig, het is allemaal relatief traag.

VB zie ik echt als leuk speeltje op de desktop (het is HEEL eenvoudig via de
GUI een nieuwe vm te bouwen, en je USB werkt), maar als je serieuze dingen
wilt doen die geen GUI nodig hebben, ga dan voor KVM of Xen. KVM zit in de
kernel inmiddels, maar ik vind het persoonlijk nog niet volwassen genoeg. Xen
wel. (Dat is ook de reden waarom wij voor Xen gekozen hebben. Het is stabiel,
bewezen en volwassen. En USB support hebben we hoe dan ook niet nodig, het
zijn immers internet-facing domU's, het ijzer zien we zo min mogelijk.)

--
Le gach dea-mhéin,
With kind regards,

Harmen P. de Ruiter