[linux] Re: 32/64-bits pros & cons

Do Dec 18 12:40:12 CET 2008

Hans Rood wrote:
> Ik ben toe aan een nieuwe desktop maar nu kan ik van AMD alleen nog
> 64-bits processors vinden. Discussie op het Het over 64-bit en Linux
> zijn minstens 3 jaar oud. (jawel, ik loop achter:)).
>
> Vandaar mijn vraag: zijn de problemen (o.a. met 64-bit drivers)
> ondertussen opgelost?
>
> Kan ik een 32-bit OS gebruiken op een 64-bit processor?
>
> Kost dat nou meer geheugen, zo'n 64 bits-systeem?
>
> Concreet denk ik aan een Athlon X2 4850e met 780G-chipset (Gigabyte
> MA786-DS3H), zoals beschreven in C't 1/2 2009,
>
> Of ben ik beter iut met b.v. een Core 2 Duo E7200 van Intel op een
> [...]
Een paar jaar geleden heb ik een Asus A8N-E gekocht met een Athlon-64
processor. De eerste paar versies van SuSE heb ik als 64-bits ge-instal-
leerd, maar daarna ben ik op 32 bits overgestapt omdat ik niet alles met
64-bits programma's werkend kreeg. Java doet het bij mijn weten nog
steeds niet 100 % met de 64-bits versie. Wanneer ik op
allesoversterrenkunde.nl de sterrenhemel niet kan zien met 64, en dat
foutloos werkt op 32 bits, dan zie ik niet genoeg voordelen voor 64 en
doe ik het op de 32-versie. (Om te schecken: ga naar
allesoversterrenkunde.nl, klik daar op "sterrenhemel", vervolgens op de
ronde kleine sterrenkaart, dan op OK (laat waarnemingsplaats op Utrecht
staan), en als het goed gaat krijg je daarna een sterrenkaart met meer
detail.
Voor mij is dit een belangrijke test, maar jij zou dit volledig
onbelangrijk kunnen vinden. En, wie weet kunnen anderen het wel op een
64-er.

--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl