[linux] Re: 32/64-bits pros & cons

Do Dec 18 09:47:57 CET 2008

On Thu, Dec 18, 2008 at 02:40:59AM +0100, Hans Rood wrote:
> Ik ben toe aan een nieuwe desktop maar nu kan ik van AMD alleen nog
> 64-bits processors vinden. Discussie op het Het over 64-bit en Linux
> zijn minstens 3 jaar oud. (jawel, ik loop achter:)).

AMD maakt x86 processoren met 64-bits extensies en Intel tegenwoordig
ook. Ik neem aan dat je deze bedoelt en niet 64-bits Itanium, Alpha,
PowerPC, SPARC, etc.

> Vandaar mijn vraag: zijn de problemen (o.a. met 64-bit drivers)
> ondertussen opgelost?

We gebruiken de x86_64 architectuur al enkele jaren en zien geen
serieuze problemen. Een echt voordeel ten opzichte van 32-bits
x86 OS ga je pas merken boven 2 GB RAM, maar we leveren standaard
al 64 GB uit. Op een x86_64 Linux OS krijg je ook de i386 libraries,
zodat je er 32-bits applicaties op kunt draaien.

Er schijnt sinds kort ook een 64-bits Adobe Flash plugin te zijn voor
de Firefox bruiser en er wordt ook al gerapt over 64-bit Java en
Wine. Ik ben er nog niet in geslaagd om 'atkins' van AT computing
op 64-bit te compileren... Verder heb ik nog moeite met de Cisco
VPN client op 64-bit Linux.

> Kan ik een 32-bit OS gebruiken op een 64-bit processor?

Onze laptopjes moeten ook 64-bit zijn, maar er staat een 32-bits
Windows en Linux op. Ik heb een 32-bit Linux geinstalleerd in
een 'chroot' omgeving op een 64-bit kernel; werkt goed totdat je
probeert een 32-bit kernel te compileren, want dan ziet-ie dat=ie
op een 64-bits architectuur draait.

> Kost dat nou meer geheugen, zo'n 64 bits-systeem?

Je binaries worden iets groter, maar het verschil is niet dramatisch.
PCs hebben tegenwoordig zeeen aan RAM.

> Concreet denk ik aan een Athlon X2 4850e met 780G-chipset (Gigabyte
> MA786-DS3H), zoals beschreven in C't 1/2 2009,
>
> Of ben ik beter iut met b.v. een Core 2 Duo E7200 van Intel op een
> "groen" bord van Foxcon of Gigabyte?

Mijn baas is afgestapt van AMD en wil alleen maar Intel leveren, dat
de laatste tijd (bijv. Core i7) de beste performance haalt. De 'Atom'
processoren in o.a. de Asus EeePC zijn natuurlijk best wel zuinig, maar
iets te langzaam voor Windows Vista.

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--