[linux] Re: openoffice en scribus

dick kampman dkampman op xs4all.nl
Zo Feb 3 18:27:12 CET 2008

On Thursday 31 January 2008 11:50:08 Chantal Rosmuller wrote:
> Hallo nllgg,
>
> Ik denk niet dat dit de meest geschikte lijst is maar ik ga mijn vraag toch
> even hier voorleggen onder het motto "je weet maar nooit"
>
> Wij willen migreren naar Linux en Openoffice maar hebben nog een flinke
> hindernis te overwinnen. Wij maken boekjes mbv een MS Word template,
> schrijvers, vertalers, layouters, iedereen werkt met dit template. De

Voozover ik weet kan je aan drukkers altijd PostScript aanbieden. OpenOffice
biedt de mogelijkheid tot omzetting naar PostScript. Maar dat is natuurlijk
nog geen opmaak.

> persoon die verantwoordelijk is voor de layout heeft sinds kort wat met
> scribus gewerkt en het bevalt haar. Helaas is scribus voor de schrijvers te
> ingewikkeld.

Ik heb wel eens iets met Scribus geprobeerd, alweer een tijd geleden. Toen
vond ik het nog tamelijk primitief, en ik ben er niet verder mee gegaan.

> Helaas is het niet zo dat eerst al het werk in office gebeurt en daarna in
> het opmaakprogramma, het kan wat door elkaar lopen chronologisch. Waar we
> dus naar op zoek zijn is een koppeling tussen office en het
> opmaakprogramma. dat je makkelijk het office document opnieuw kan laden in
> bv scribus zonder je opmaak kwijt te zijn.
>
> Heeft iemand idee-en hierover? is dit mogelijk, mbv een sjabloon of XML? Of
> iets anders? Als dit opgelost is wordt de Linux migratie een eitje :).

KOffice is de enige graphic-user-interface-linux-office-omgeving die zowel met
tekstverwerking en als met opmaak werkt.