[linux] Re: wireless

Hans Paijmans j.j.paijmans op uvt.nl
Zo Feb 10 18:27:54 CET 2008

Wybo Dekker wrote:
> Ik heb nou al voor de tachtigste keer geprobeerd de wireless verbinding van
> m'n laptop voor elkaar te krijgen... Een van m'n kleinkinderen van 14 kwam
> hier gisteren met haar mac-laptopje aanzetten, of ik wireless had? Ja maar
> het werkt niet... wat dan ID en wachtwoord van m'n adsl-modem waren? Binnen 5
> minuten draaide de mac. Maar mijn laptop met opensuse 10.3 - ho maar!

Ik heb die laptop van de Aldi gekocht (ik wil geen reclame maken voor
een firma die verplicht Vista meelevert, maar... 2 Gig RAM, 64 Bit
Turion dual processor, 80 Gig HD, ingebouwde wlan, 700 Euro; dan neem ik
die Vista wel op de koop toe.).

Suse 10.3 gaf gekloot. Stoute schoenen aangetrokken, Ubuntu Gutsy
32-bits (in plaats van 64 bits) erop. Behalve de function keys liep
alles meteen, tenminste de dingen die ik nodig heb.

Caveat: ik had/heb wat gedonder met de wlan. De verbinding met de etech
wireless router van mijn vrouw was erg wankel. Thuis (ook een etech,
maar ander type) was het goed. Van zwager een oude linksys geleend,
wap28 of zo, en bij vrouw neergezet.

De eerste vijf minuten is het contact met de router altijd wiebelig,
aan, uit, aan, uit... en dan is het opeens goed en kan ik de hele dag
zonder enige onderbreking werken. De wan-chip is de ralink rt61.

Bij het klooien met de instellingen had ik ook een soortgelijk IP-adres
als het jouwe dat zich als een soort default gedroeg. God weet waar dat
vandaan komt, Remedie: niks dhcp maar de ip-nummers, router en
nameservers met de hand zetten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI                013-4662693