[linux] Re: Hardware ervaring/advies gevraagd

Erik Dooper edooper op gmail.com
Zo Feb 17 11:25:29 CET 2008

On Sun, 2008-02-17 at 10:54 +0100, Aart Koelewijn wrote:
> Op zaterdag 16-02-2008 om 20:54 uur [tijdzone +0100], schreef Marc
> Fellman:

> Bij de recente aanschaf van mijn huidige computer heb ik ook naar de
> mogelijkheid gekeken in de toekomst eens wat met Xen te gaan doen. Ik
> dacht op de Xen home-page vond ik toen dat recente Intels een aanroep??
> of zoiets ondersteunen die het veel makkelijker lijkt te maken een ander
> OS (Windows) in een vm te laten draaien. Het fijne weet ik er zo niet
> meer van, maar het was voor mij voldoende reden om voor een Intel te
> [...]

Dit heet Intel-VT of AMD-V ondersteuning, en is in alle recente Intel-
en AMD processoren aanwezig. Zie ook
http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization

Ik heb zelf onlangs een nieuw systeem als thuis-server in elkaar
geschroefd, en heb gekozen voor de volgende componenten:

* AMD Athlon 64 X2 6000+ - Dual core desktop variant van de Opteron
server processor
* ASUS M2N32 WS Professional board: vanwege de 2xGB Lan, en een
uitgebreide selectie PCI-(e) slots
* 4GB RAM, kan nog uitbreiden naar 8GB
* 4x 500GB Samsung Spinpoint SATA disks - Samsung blijft zo'n 10 graden
koeler dan andere schijven, en zijn erg stil
* Antec P180 kast : mooie alu kast, erg goed over nagedacht qua koeling
en plaatsing van componenten. Ik heb nog ruimte voor 4 extra harddisks,
en ook genoeg SATA aansluitingen over.

OS is SLES10 met schijven in RAID-5 mode. Mijn voornaamste toepassing is
server - file/web/mail/mythtv/media server, dus ik heb aan een dualcore
processor genoeg. Ik doe geen video bewerking, wel soms een transcode
van het een naar het ander. Xen doe ik (nog) niet, dat bijt nog met
MythTV en PCI delegation.

Al met al ben ik erg happy met dit systeem, performt uitstekend, is rock
solid en is stiller dan mijn laptop!

HTH,
Erik