[linux] Re: hoe een (debian) root crontab een andere gebruiker laten aannemen

Geert-Jan Hut Geert.Jan.Hut op hutsoftware.nl
Zo Jul 6 23:14:25 CEST 2008

Gijs Hillenius schreef:
> hoi!
>
> Voor de debian kenners onder ons -- ik heb al aardig wat lopen zoeken,
> maar ik kijk er overheen, denk ik...
>
> volgens mij kan je een opdracht in cron een specifieke gebruiker
> meegeven
>
> de root crontab bevat dan zoiets:
> 1 2 **** gebruikerX opdracht

Gijs, bedoel je hier de crontab mee van user root? Of de systeem crontab
(/etc/crontab). Alleen de tweede heeft en username veld. Zie de manpage
van crontab(5), op te vragen met 'man -S 5 crontab' (moest het ook
opzoeken,vandaar deze toevoeging ;-).
> en dan voert ie $opdracht uit als $gebruiker, iedere dag om 1 minuut
> over 2... maar.. is dit in Debian ook zo?
>
> en kan je dan ook doen
> gebruiker:groep?
>
> Ik heb het nu als volgt getruukt:
>
> 1 2 **** opdracht "op deze bestanden"
> 2 2 **** chown gebruiker:groep "op deze bes
Wat je ook kan doen is 'su gebruiker -c "<commando>' opnemen in je root
(user) crontab. Aangezien root bij het su commando geen password hoeft
op te geven werkt dat.

Succes ermee!