[linux] Re: hoe een (debian) root crontab een andere gebruiker laten aannemen

Jeroen van der Sande nllgg op jereons.dds.nl
Ma Jul 7 11:27:37 CEST 2008

Op zondag 6 juli 2008 22:19 kreeg ik van Gijs Hillenius het volgende:
> hoi!
>
> Voor de debian kenners onder ons -- ik heb al aardig wat lopen zoeken,
> maar ik kijk er overheen, denk ik...
>
> volgens mij kan je een opdracht in cron een specifieke gebruiker
> meegeven
>
> de root crontab bevat dan zoiets:
> 1 2 **** gebruikerX opdracht

Met naam is alleen in /etc/crontab.

> Want met su gebruiker en dan een crontab -e kwam ik weer in de crontab
> van root terecht... daarbij heb ik dan de groep nog niet correct...

Als je als root
# crontab -u gebruiker -e
doet, bewerk je de crontab van 'gebruiker', waarvan de inhoud op de
gedefinieerde tijden wordt uitgevoerd als 'gebruiker'.

Jeroen