[linux] Re: Gedachten over de EPC-700

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Jul 13 11:04:41 CEST 2008

On Sun, Jul 13, 2008 at 08:22:17AM +0200, Hugo van der Kooij wrote:

> dixons
> geld:

> Nadeel van dat soort doosjes is dat Linux zich zo ongeveer verlaagd tot
> Windows nivo. Je laat namelijk mensen die geen greintje verstand hebben
> van het beheren van computers toch root zaken doen op een computer.
>
> Daar is eigenlijk de hele ellende met alle malware zo vreselijk door uit
> de hand gelopen. Om die reden ben ik er niet zo enthousiast voor.
>
> Je kunt er op rekenen dat als die machines wat meer in gebruik komen dat
> ze net zo goed gewillige slaven in botnetwerken worden.

Ja, een Trendtac zal ongetwijfeld werken maar je moet meer moeite doen
bij installatie. Na installatie loop je ook sneller tegen de grenzen.

In vergelijking de eee-pc:
Als je deze wil gebruiken bijvoorbeeld als serial-console (met USB-serial
convertor) dan zie je al dat je moet tweaken.
http://wiki.eeeuser.com/howto:overclockfsb?s=eee%20kernel%20modules

Nu is dat misschien specifiek voor Asus, maar het geeft wel aan dat
dit segment consessies doet aan alles om een werkbaar apparaat te krijgen.

Met "echo 70 24 1 > /proc/eee/fsb" is de eee-pc overigens prima bruikbaar
als serial console. Ook Hi-Speed SDHC-kaarten wijn met dat beetje extra
power ineens bruikbaar.

Een dergelijke hack is voor de meeste eindgebruikers een stap te ver.
Dan wordt het apparaat afgeschreven als "werkt niet met SDHC" of er wordt
windows op gezet.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver

PS Belangrijkste reden voor mij om een eee-pc aan te schaffen was toch
wel serial console en een klein beetje spelen. Dan wil je geen 4kg laptop
mee waar je ook nog eens een grotere laptoptas voor nodig hebt.