[linux] Re: Windows Terminal Services vanuit Linux?

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Wo Jul 16 18:57:40 CEST 2008

On Wed, Jul 16, 2008 at 09:18:25AM +0200, Daniel von Asmuth wrote:

> Dat hangt af van de instellingen van de Windows Firewall, vermoed ik.

Rdesktop was al genoemd.

Verder hangt het niet alleen af van de windows firewall, maar ook van je
eigen firewall. Als je upnp gebruikt komt het netwerkverkeer er misschien
door. Met een Linux-router wordt GRE verkeer goed ondersteund (let op, er
is ook nog iets als IGMP). Linux kan een router opzetten met pppd (pptp,
als het goed is met mppe).

Kortom, een Linux-router moet je even configureren maar valt goed dicht
te zetten.

In de praktijk zie je nog wel eens terminal servers zonder encryptie
(MPPE). Maar mij hoor je niet meer klagen over Windoes of Windows-
gebruikers. Klagen over beveiliging is uberhaupt een verloren race met
een Windowsbeheerder.

Let bij Rdesktop ook even op de opties om een eigen printer en eigen
schijf als netwerkprinter en netwerkschijf mee te geven. Niet alle
beheerders latewn dat toe.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver