[linux] Re: Exim en DNS ...

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Wo Jul 23 08:06:18 CEST 2008

On Tue, 22 Jul 2008, Ron Bogerd wrote:

>Avond iedereen,

Goeiemorgen,

>Heb recent E-mailserver (Debian) verhuist naar nieuwe server. Op oude server
>verliep alles vlekkeloos, zelfs MX records binnen ons VPN werden/worden
>herkend. Maar met de nieuwe server lijkt het erop dat die MX records er niet
>toe doen en duwt Exim alles gewoon naar buiten. Kent iemand het probleem en
>kan ik dat binnen Exim regelen. Overigens werkt alles op de oude server wel
>nog steeds naar behoren .

Zelf ben ik een verstokte sendmail adept en ik heb geen enkele ervarig
met exim. Ik ga dus niets zeggen over de configuratie van exim.
Maar bij dit soort fouten vraag ik me altijd af of het probleem niet
in de DNS/resolver configuratie zit van je nieuwe server. Als dat niet
goed werkt dan kan de exim zijn werk ook niet goed doen.

Jouw formulering "zelfs MX records binnen ons VPN werden/worden herkend"
wekt de indruk dat je intern andere MX records te zien krijgt dan
de buitenwereld ziet. Op zich is dat een gangbare configuratie die
gerealiseerd kan worden met een "split view" configuratie van de
nameserver, of zelfs met aparte nameservers uitsluitend voor intern
gebruik. Dit doet denken aan een server die met een "externe blik"
naar jouw netwerk kijkt.

Controleer allereerst of je resolver goed werkt, door met "dig" of
"nslookup" die interne MX records op te vragen. Pas als dat in orde
is moet je aan exim gaan sleutelen.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein