[linux] Re: vfat wordt gezien als Alleen-lezen bestandsysteem

Wo Jul 23 15:33:39 CEST 2008

On Wed, Jul 23, 2008 at 02:26:01PM +0200, Cecil Westerhof wrote:
> Ik heb een poosje geleden een soortgelijk probleem gehad, maar toen ging
> ik er vanuit dat het een probleem was met mijn disk, maar daar het nu
> weer optreedt -met een compleet andere disk, die tot een uur geleden
> prima werkte-, denk ik dat er toch iets anders aan de hand is.
>
> Ik heb een externe USB harddisk waarvan mount zegt:
> 	/dev/sda1 on /media/DATA type vfat (rw,nosuid,nodev,noatime,flush,uid=1000,utf8,shortname=lower)
>
> In de directory geeft 'ls -dl .':
> 	drwxr-xr-x 12 cecil root 32768 jan  1  1970 .
>
> Het commando 'whoami' geeft:
> 	cecil

> [...]
Bij mijn werkt hetzelfde commando wel (user daniel heeft UID 1000, dus
ik denk dat Cecil mijn identiteit gestolen heeft :-) en bij jou werkte
het tot een uur geleden ook nog.

Ik denk dat de kernel een hardware probleem heeft gedetecteerd en de
mount heeft veranderd in read-only. (check /var/log/messages & co)

Suc6,

Daniel

--
			OUR GREEN POLICY
In order to discourage readers from printing e-mail and contributing to the