[linux] vfat wordt gezien als Alleen-lezen bestandsysteem

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Wo Jul 23 14:26:01 CEST 2008

Ik heb een poosje geleden een soortgelijk probleem gehad, maar toen ging
ik er vanuit dat het een probleem was met mijn disk, maar daar het nu
weer optreedt -met een compleet andere disk, die tot een uur geleden
prima werkte-, denk ik dat er toch iets anders aan de hand is.

Ik heb een externe USB harddisk waarvan mount zegt:
	/dev/sda1 on /media/DATA type vfat (rw,nosuid,nodev,noatime,flush,uid=1000,utf8,shortname=lower)

In de directory geeft 'ls -dl .':
	drwxr-xr-x 12 cecil root 32768 jan  1  1970 .

Het commando 'whoami' geeft:
	cecil

Maar het commando 'mkdir dummy' geeft:
	mkdir: kan map `dummy' niet aanmaken: Alleen-lezen bestandssysteem

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn en wat er aan te
doen is?

Een 'oplossing' is om als root te geven:
	mount -o remount -w /media/DATA

Het vreemde is dat mount dan nog steeds dezelfde uitvoer geeft.

Maar om een aantal redenen is dat minder handig. Ten eerste is het niet
prettig om iedere keer nadat deze hard disk is gemount dit commando
iedere keer te moeten geven. Ten tweede -en veel belangrijker- dit
probleem trad tijdens het reeds als red/write gemount zijn op. Er was al
het een en ander naar de schijf geschreven en ineens werkte het niet
meer omdat het een alleen-lezen bestandsysteem zou zijn.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>