[linux] Re: Asus EEE 901

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Di Jul 29 18:16:21 CEST 2008

Beste Micha, Beste Allemaal

Iemand die wist dat ik op zoek ben naar een Asus EEE 901 of 1000 met
Linux, stuurde mij je bericht door. Naar aanleiding daarvan heb ik me
direct op de Nederlandse Linux GG aangemeld. Inmiddels heb ik de
bevestiging binnen dat ik op de lijst sta. Daarom schrijf ik ook even
langs deze weg.

Jij, Micha, schreef:
> Het blijkt lastig, dan wel onmogelijk te zijn om de Asus EEE 901 met
> Linux in nederland te verkrijgen.
Onlangs heb ik gemaild met mensen van ASUS zelf over de EEE 901 en 1000
met Linux - en dan met de vraag wanneer die dingen in Nederland
verkrijgbaar zijn. Ze schreven mij op 2 juli jl. terug:

 > ... The models you talk about are scheduled for the end of august...

Verder hebben ze me aangeraden de 'Pricewatch' in de gaten te houden op
'tweakers.net'. Een snelle blik op die website levert hetzelfde probleem
op als waar jij blijkbaar tegen aan loopt: voor zover de 901 en 1000 op
korte termijn beschikbaar zijn, is dat alleen met Windows XP.
> Nu is er wel de MS Windows variant,  maar die weigeren we te kopen ;-)
Hier ben ik het hartgrondig mee eens ....
Inmiddels heb ik bij Asus een klacht ingediend over de
niet-beschikbaarheid van de Linuxvarianten van beide modellen. Ik heb ze
weer gevraagd wanneer die wel op de Nederlandse markt komen. De ervaring
leert dat ik morgenochtend of -middag antwoord van Asus kan verwachten -
na ontvangst stuur ik die aan jullie door.

Zelf ben ik van plan in de tweede week van september één van beide
modellen of een andere geschikte minilaptop -met Linux dus- aan te
schaffen - na mijn vakantie. Mocht jouw inkoopplan passen in dat
tijdschema en de Linuxmodellen dan nog niet in NL verkrijgbaar te zijn,
dan doe ik daar graag aan mee, Maar gezien de reacties tot nu toe van
Asus lijkt het me verstandig nog even tot september te wachten.

Tot slot nog even dit. Nuttige info over Asus EEE is te vinden via deze
link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_eee

Verder zijn nuttige ervaringen met de Asus EEE en andere minilaptops te
vinden via de Kubuntu gebruikersgroep:
Let daar op deze 'thread':
"Smaller model laptops in combination with Kubuntu - request for advise?".
Deze berichtenserie is begonnen op 4 juli 2008.

Tot zover voor nu. Met vriendelijke groet,

Bas Roufs.

Viaconsensus
Bas G. Roufs M.A.
Van 't Hoffstraat 1
NL-3514 VT  Utrecht
E.:  BasRoufs op gmail.com
M.: +31.6.446.835.10.
T.: +31.30.785.20.40.

Rainbow News, views and visions: CircleLetterRainbow.net

European Rainbow Gathering in Serbia: Eurogathering.Rainbowinfo.net

Open source operating system: Linux - Kubuntu 7.10, Kubuntu.org