[linux] Re: Asus EEE 901

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Wo Jul 30 01:03:24 CEST 2008

Bas Roufs wrote:

> Kan iemand mij uitleggen waarom ik de laatste dagen zulke diametraal
> tegenover elkaar staande meningen lees over flash disks?
> Sommigen zien er veel in vanwege de 'energiezuinigheid' en
> 'schokbestendigheid'. Anderen zien voortdurend leeuwen en beren rondom
> die dingen.

In principe kan zo'n schijf zonder bewegende delen veel voordelen bieden
boven een mechanisch apparaat en het beschikbaar komen van de techniek
maakt veel mensen direct enthousiast, met name die mensen wiens contact
met techniek primair uit het lezen van papier of scherm bestaat :)

De meer praktijkervaren ICT-ers zijn (terecht?) huiverig voor slecht te
voorspellen kinderziektes. Flashgeheugen is natuurlijk niet nieuw, maar
het gebruik als SSD wel. Anders gezegd: de oude oplossing heeft
zwakheden, maar die kennen we tenminste. We willen graag dat *anderen*
uitvinden wat de beperkingen van deze nieuwe drives zijn.

Wikipedia heeft overigens een aantal interessante artikelen over flash
en solid-state drives waarin mogelijke voor-/nadelen genoemd staan.

Groet,

Hans