[linux] Re: classic disk versus SSD WAS: Asus EEE 901

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Wo Jul 30 01:30:12 CEST 2008

Op 30-07-2008 om 00:33 schreef Hugo van der Kooij:

> Als in: 1 op de 10 firewalls met zo'n ding geeft panne op .... de disk.

Tien procent uitval.

> En dat terwijl we ze maar relatief kort leverden.

Dus ook een korte meetperiode.

> Voor de rest van alle hardware is de disk uitval redelijk normaal.

Dat is een lange meetperiode.
Maar hoeveel procent uitval is het?

In andere woorden:
Hoe krijgen we echt vergelijkbare cijfers?
En wanneer is een korte meetperiode lang genoeg?

> Aangezien ik niet op nachtmerries zit te wachten pushen we dus de
> klanten naar betrouwbare techniek met voorspelbare uitval percentages en
> laten we testen aan anderen over.

Wat mij betreft gaat deze thread juist over wat weten we al van het
verschil tussen klassieke disks en solid state disks?
(Scherpe (support)contractprijzen is een andere kunst)

En over testen:
Iemand al eens deze test gedaan of over gelezen?

|20 USB memory sticks.  Verdeelt over 20 computers waar ze nagenoeg
|dezelfde schrijfopdrachten krijgen. 10 sticks hebben ext3, de andere 10
|jffs (Journalling Flash File System). Wanneer vielen welke sticks uit?

Cheers
Geert Stappers