[linux] Re: Fwd: Hallo daar!

Hans Paijmans j.j.paijmans op uvt.nl
Di Jun 24 07:56:47 CEST 2008

Casper Gielen wrote:

> Iemand die (al dan niet in Nederland) lessen heeft gevolgd in de
> Nederlandse taal, waarbij Nederlandse woorden werden gebruikt voor
> computer gerelateeerde termen. :)
>
> Bij geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, scheikunde, natuurkunde en
> biologie worden ook voornamelijk Nederlandse termen gebruikt.
> Zodra je verder studeert krijg je ook te maken met vakliteratuur in
> andere talen, maar een dergelijk niveau kan je niet van iedere computer
> gebruiker verwachten. Een "normale" gebruiker zou geen Engels nodig
> moeten hebben om een computer te bedienen.

De andere vakken die je noemt zijn oud genoeg om voor iedere taal een
eigen vocabulaire te hebben ontwikkeld; daarbij zijn ze niet in een
bepaald land 'uitgevonden', maar is ieder volk er al vroeg in zijn
ontwikkeling mee bezig geweest.

Informatica en computers zijn ontwikkeld toen de lingua franca van
wetenschap en techniek het engels begon te worden.; de hele terminologie
is binnen die taal vastgesteld en toen het ding zich over de wereld
verspreidde kwamen de termen mee.

Gister zag ik op TV een soort monumentje voor de brandweerlieden die een
paar maanden geleden omkwamen 'Missing men' stond er op een bordje. Dan
draait mijn hart zich om in mijn lijf, te moeten zien hoe hele
elementaire emoties blijkbaar ook moeten worden uitgedrukt in de taal
van de soaps en de sitcoms. Voor zaken die recentelijk uit de usa zijn
ge"importeerd ligt dat echter anders....

Mijn, eh, twee centen.

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI                013-4662693