[linux] Re: Huishoudboekje

Za Mrt 15 21:15:15 CET 2008

Hugo van der Kooij wrote:
> Right,
>
> Nu ik een krabbel heb gezet onder dat koopcontract wil ik een wat
> strakkere regie gaan voeren op de financiƫn. Ik heb even naar Gnucash
> gekeken maar ben een beetje overdonderd door het gebeuren.
>
> Ik ben nimmer gehinderd door enige opleiding waar ook maar enigzins een
> boekhouding in ter sprake kwam dus ik ik was snel uitgekeken. Ik heb wel
> gezien dat er wat tools zijn om de Rabobank info in gnucash te droppen.
>
> Maar ik zoek dus eigenlijk een inleiding om dat op poten te zetten en ik
> [...]

Tijdje geleden heb ik een vraag op de lijst geplaatst betreffende
gnucash. Daar zijn toen een paar antwoorden op gekomen, waar ik van mijn
kant _nog_ niet op heb gereageerd. (Ik wacht nog op de boekhoudstructuur
van de betreffende stichting, en tot die tijd heb ik zelf te weinig info
om iets aan die boekhouding te doen.)
Je (Hugo) zegt zelf liever geen boekhoudkundige kennis te willen
vergaren, en ik denk dat je voor gnucash toch wel dubbel-boekhouden zult
moeten kunnen begrijpen, en dat dat dus een onbereikbaar station zou zijn.
Heb je enig idee omtrent een tabellarisch kasboek? Dat is een kasboek
met een aantal kolommen: evenveel kolommen als waarin je jouw groepen
uitgaven en inkomsten op wilt delen. Dat gaat gemakkelijk in ieder
spreadsheet, en geeft je een eerste aanzet voor een boekhoudkundig
overzicht. Wanneer dat jou interesseert, dan wil ik er wel meer over
zeggen (d.w.z. voorbeeld van zo'n tabel geven.)
--
Julien Michielsen
julien_at_michkloo.xs4all.nl