[linux] Re: Mail oplossing

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Di Mrt 18 11:51:03 CET 2008

On Mon, 17 Mar 2008, Andre Hebben wrote:

>Ik zoek een goede setup voor een mail server voor mijn bedrijf.
>
>Hierbij zijn er een enkele vereisten op deze mailserver:
>- spamfilter
>- virusscanner
>- webmail interface
>- pop protocol
>
>Heeft iemand hiervoor suggesties voor pakketten en setup?

Pop, Imap, en webmail mag geen probleem zijn. Dat zijn recht toe recht
aan applicaties die in elke linux distributie voorhanden zijn (vaak in
veelvoud). Anderen hebben daar al diverse suggesties voor gedaan.

Voor SMTP (ontvangen en verzenden van mail) gebruik in sendmail
met MimeDefang als toverdoos die SpamAssassin (spamfilter) en
ClamAV (virusscanner) aan sendmail vast knoopt.
MimeDefang is in feite een bibliotheek met perl routines die je kunt
aanroepen vanuit een perl script. De config file _is_ dat script.
Het is erg flexibel want je kan er alles mee wat je je kunt voorstellen
en wat je in perl kunt programeren. Voor normaal gebruik (wat dat ook mag
zijn) hoef je geen perl expert te zijn maar een beetje kennis van perl
is wel wenselijk.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein