[linux] Re: Huishoudboekje

Gijs Hillenius gijs op hillenius.net
Do Mrt 20 08:45:49 CET 2008

On 20 Mar 2008, Hugo van der Kooij wrote:

> Laten we het even duidelijker maken. Werken op de commandline betekend
> dat elke boeking dus als een langdradig commando ingegeven moet worden
> dan wel als crypto taal om het korter te houden dan denk ik dat ik niet
> bereik wat ik wil. Namelijk enig overzicht.

Langdradige commando's invoeren kan altijd :-). Maar makkelijker is
het om kleine bestandjes klaar te zetten en die met < en de ebshell in
de database te laten zakken.

voorbeeldje

deze hele regel kan je intiepen in de ebshell:

inkoop:813 31-01-2008 "Mijn pensioen verzekering" ZWL --totaal 159,00
"maandpremie februari" 159,00 4130

maar je kan het ook als "inkoop801.eb" bestandje ergens neerzetten en
dan invoeren:

ebshell < adm2008/opdrachten/inkoop801.eb

of, als je alles wilt volgen

ebshell --verbose < bla

Het eerste vereist dat je boekhoudkundig snapt wat je doet, dat
laatste is *dus* aan te raden, want dan kan je er nog eens keer over
nadenken, en de vorige inkoop of verkoop opdrachten bij pakken om te
zien of je credit en debet niet verwart :-).

> Maar een goed programma kan wel heel goed in een xterm draaien zoals ik
> al eer dan 20 jaar heb gezien in de vorm van welgeschreven interfaces op
> een 3270 terminal.

Het draait heel goed in xterm. En als ik kijk naar de rapporten die
het in de xterm genereert, dan zie ik eigenlijk niet alle drukte over
de gui, het uiterlijke verschil is...?

> Het is niet dat ik verwacht in 1 avond boekhouder te worden. Maar ik heb
> indertijd ook een tijd tegen webgui zitten hikken tot ik even met een
> bak koffie samen met Koen eens door wat zaken heen ben gegaan. In een
> uurtje was het kwartje wel gevallen wat een paar avonden zitten klooien
> en lezen me dus niet kon overbrengen.

Zoals ik al zei, ik ben geen * met boekhouden. Ik heb in diverse
boekwinkels naar handleidingen gekeken, en ben uiteindelijk gezwicht
voor boekhouden voor dummies.

> In die orde verwacht ik dat iemand die een beetje thuis is met het maken
> van een huis administratie en kennis van het juiste programma mij dat
> dus ook kan leren.

Je kan altijd vanmiddag van de meester zelf horen hoe het werkt... bij
mediaplaza geeft ie er een workshop over

--
Uma tarefa fácil se torna difícil se é você que tem que fazer.