[linux] Re: email verzenden in bulk door vereniging

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Zo Mrt 23 14:27:14 CET 2008

Op zondag 23-03-2008 om 12:09 uur [tijdzone +0100], schreef Hugo van der
Kooij:

> Laten we beginnen met en opmerking over het stelen van thread. Als je
> een nieuw bericht wil sturen gebruik dan NOOIT de reply optie.
>
> Dat maakt zo'n zooitje van mailinglist archieven. In jouw geval is dat
> uit de headers terug te vinden:

> Hmmm. Geen details over de database. Wellicht in DB2 op een mainframe?
> Of wellicht nog veel lastiger: Microsoft Access?
>
> Maak een perl programma dat je database leest en je email berichten
> verstuurd. Uiteraard heb je gecontroleerd of alle ontvangers ook hebben
> ingestemd met het ontvangen van de nieuwsbrieven.

> [...]

Ik doe dit op de volgende manier:

met een standaard query haal ik uit de database de emailadressen in een
textfile, noem die b.v. leden-email.

De nieuwsbrief heb ik als pdf bestand, noem dat b.v. nieuwsbrief.pdf

en dan geef ik de volgende opdracht:

/usr/bin/mutt -s nieuwsbrief -a nieuwsbrief.pdf -b `cat leden-email`\
redactie op nieuwsbrief.nl < begeleidend-tekstje

De email adressen komen dan in de Bcc header, sommige mensen stellen dat
op prijs. Als je een smart-host gebruikt, kan het zijn dat die een
maximum stelt aan het aantal adressen waarnaartoe je een email mag
sturen. Het kan dan nodig zijn de lijst met emailadressen op te splitsen
in een aantal lijsten om niet boven dat maximum te gaan.

Aart