[linux] Re: multi-boot probleempje

Bart Geesink bart op geesink.org
Do Mrt 27 11:04:28 CET 2008

On Thursday 27 March 2008 16:42:37 Daniel von Asmuth wrote:

> Ik slaagde erin het file system label te veranderen (beide distro's
> hadden het label '/' gebruikt), de /etc/fstab en /etc/grub.conf aan te
> passen, waarna het zaakje weer liep.
>
> We hebben ook al eens problemen meegemaakt met systemen met meerdere
> disks, waarin dezelfde LVM volume group naam meervoudig voorkwam.
>
> Is er een bekende manier om het probleem te voorkomen i.p.v. genezen?
Ja die is er. openSUSE, en ik geloof Ubuntu ook, maken gebruik van id's voor
partities in /etc/fstab. Deze zijn uniek en zitten in /dev/disk/by-id. Je kan
ook gebruik maken van de uuid. Die zitten in /dev/disk/by-uuid. Die
devicenames zijn verder gewoon symlinkjes naar de devices in /dev/ .

Groet
Bart