[linux] Re: geklooi met mail bij upc

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Do mei 22 00:23:46 CEST 2008

Op 21-05-2008 om 15:12 schreef Alexander Volovics:
> [...]
> een account genomen bij upc.
>
> Alles werkt prima behalve email. Ik krijg steeds authorisatie
> problemen zoals:
>
> fetchmail: pop3.upcmail.nl: opportunistic upgrade to TLS failed, trying
> to continue. fetchmail: POP3> USER a.volovic
> fetchmail: POP3< +OK please send PASS command
> fetchmail: POP3> PASS *
> fetchmail: POP3< -ERR invalid user name or password.
> fetchmail: invalid user name or password.
> fetchmail: Authorization failure on a.volovic op mail.upcmail.nl
>
> Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn. Gebruikt upc een of ander

Mocht dat zou zijn, dan doet UPC er goed aan om tegen zijn klanten
te vertellen hoe dat protocol in elkaar zit. ( Mocht hun antwoord zijn:
"Koop die software van die leverancier" dan weet je dat ze de dienst die
ze (trachten te) verkopen zelf niet begrepen hebben. )

> De helpdesk knuppels kunnen geen zinnig antwoord geven (behalve dat
> het hun wel lukt).

Dit heb ik zojuist ingetypt:

telnet pop3.upcmail.nl pop3
help
user a.volovic op mail.upcmail.nl
pass gehe1m
user a.volovic op mail.upcmail.nl
pass pog1ngTwee
quit

Dan krijg je zo iets als:
|$ telnet pop3.upcmail.nl pop3
|Trying 213.46.255.2...
|Connected to mail.upcmail.nl.
|Escape character is '^]'.
|+OK InterMail POP3 server ready.
|help
|-ERR Invalid command; valid commands: USER, QUIT
|user a.volovic op mail.upcmail.nl
|+OK please send PASS command
|pass geheim
|-ERR invalid user name or password.
|user a.volovic op mail.upcmail.nl
|+OK please send PASS command
|pass poging2
|-ERR invalid user name or password.
|quit
|+OK a.volovic op mail.upcmail.nl InterMail POP3 server signing off.
|Connection closed by foreign host.

Op die manier kun je zelf snel controleren of je de juiste combinatie
van "username" en wachtwoord hebt.

Begrijp hier uit dat POP een clear text protocol is,
vandaar ook het advies van Hugo om popS te gebruiken.

Een succesvolle sessie:
|pass pogingzoveel
|+OK XS4ALL POP3 Server ready.
|stat
|+OK 41 4915
|quit
|+OK Goodbye

Daar staan 41 berichten met een totale grootte van 4915 eenheden,
door de 'quit' staan ze er nog steeds ( te wachten op fetchmail )

> NB Het moet inderdaad a.volovic zijn en niet a.volovics omdat ze
>    m'n naam verkeerd gespeld hebben.
>    Verder kan ik m'n adres/password niet wijzigen omdat de toegang
>    tot de site defect is.

Paul Slootman merkte terecht op dat je wel eens met de verkeerde
username aan de slag zou kunnen zijn. Speel met de username,
bijvoorbeeld 'a.volovic', 'a.volovic op upcmail.nl' 'klantnummer1000',
'klant1000 op upc.com' etc.

Cheers
Geert Stappers