[linux] storage advies gevraagd

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Za mei 24 16:10:08 CEST 2008

voor het bedrijfje van mijn vrouw (en ok, ook de nodige prive muziek en
films) ben ik ooit begonnen met een zelfbouw server met 12 interne 250gb
disks.
inmiddels is de omvang gegroeid tot 5x 2TB lacie fw800 schijven + 5x
idem backup, totaal dus 20TB.

lacie schijven werken niet lekker met de lacie fw800 kaart onder linux,
elk moment en steeds vaker vallen er schijven uit, na restart gaat het
weer een tijdje goed. schijven en power supply worden gloeiend heet maar
dat kan volgens lacie geen kwaad.

aan de powermac hangen dezelfde schijven, nooit enig probleem mee gehad,
dus zelfbouw linux server vervangen door tweedehands powermac, zelfde
lacie fw800 kaart, onder linux exact dezelfde problemen, dus over naar
macosx. problemen zijn minder maar treden nog steeds veelvuldig op,
gemiddeld elk uur een schijf offline of minutenlang de hele computer
niet te benaderen.

waar ik nu aan zit te denken:
- 2x nieuwe linux server vullen met 10 interne 1Tb schijven via sata
- 1 server + storage systeem
- nog iets anders?

20TB A0E van Coraid komt op zo'n eur 20.000, dat vind ik wel heel erg
veel, is er niets te bedenken wat betrouwbaar(der) en betaalbaarder is?