[linux] Re: storage advies gevraagd

Za mei 24 20:20:15 CEST 2008

Paul de Vries wrote:
| voor het bedrijfje van mijn vrouw (en ok, ook de nodige prive muziek en
| films) ben ik ooit begonnen met een zelfbouw server met 12 interne 250gb
| disks.
| inmiddels is de omvang gegroeid tot 5x 2TB lacie fw800 schijven + 5x
| idem backup, totaal dus 20TB.
|
| lacie schijven werken niet lekker met de lacie fw800 kaart onder linux,
| elk moment en steeds vaker vallen er schijven uit, na restart gaat het
| weer een tijdje goed. schijven en power supply worden gloeiend heet maar
| dat kan volgens lacie geen kwaad.

> [...]

Ik ga geen merken en prijzen noemen. Maar wel een paar belangrijke
criteria voor een normale levensduur van apparatuur.

~ - Zorg voor een constante en niet te hoge omgevingstemperatuur. Iets
waar een gemiddeld woonhuis een fiks probleem mee heeft.
~ - Zorg voor een redelijk constante uchvochtigheid. Ook weer een drama
thuis.
~ - Zorg voor correcte koeling. Zo geloof ik geen snars van dat verhaal
over het superheet mogen worden van die disks.
~ - Bedenk dat plaatsen van disks bij elkaar zorgt voor een zeer
ongezonde opbouw van warmte wat je met extra geforceerde koeling moet
oplossen.

Uit het verleden weet ik dat Compaq bijvoorbeeld sommige disks niet
plaatste in een PC omdat ze meer warmte afgaven dan de de PC comfortabel
weg kon werken. Dat wil zeggen dat het dus op zich wel werkt maar dat de
warmte opbouw op de langere termijn een probleem zou geven. En het
verschil tussen 2 disks was soms al niet meer dan 0.5 W.

Hugo.

- --
hvdkooij op vanderkooij.org               http://hugo.vanderkooij.org/
PGP/GPG? Use: http://hugo.vanderkooij.org/0x58F19981.asc