[linux] Re: storage advies gevraagd

Fred Mobach fred op mobach.nl
Za mei 24 22:59:47 CEST 2008

On Saturday 24 May 2008 16:10, Paul de Vries wrote:

[terabyte problemen]

> waar ik nu aan zit te denken:
> - 2x nieuwe linux server vullen met 10 interne 1Tb schijven via sata
> - 1 server + storage systeem
> - nog iets anders?
>
> 20TB A0E van Coraid komt op zo'n eur 20.000, dat vind ik wel heel erg
> veel, is er niets te bedenken wat betrouwbaar(der) en betaalbaarder
> is?

Naast de wijze woorden over temperatuur, vochtigheid en koeling van Hugo
wil ik wel iets zeggen over merken en opbouw zodat je in ieder geval
onder dat bedrag kunt blijven. De bij dit soort servers benodigde
geforceerde koeling zul je in goede kasten trouwens snel herkennen aan
een hele serie ventilatoren van 8 cm hoog (uitgaande van 2U servers)
over de volle breedte.

Ik gebruik al enkele jaren Areca controllers, en dan met name in RAID-6
mode. Met een niet al te oude driver loopt dat prima. Kost je twee
extra schijven voor de RAID string maar resulteert pas in een probleem
als de derde schijf in zo'n string uitvalt.

Als men in het algemeen snelle disk I/O wil hebben tracht je het aantal
lees/schrijfkoppen en armen per GB zo hoog mogelijk te maken, maar dat
laat de kosten exploderen.

Zo gebruiken we hier backup servers met Seagate 1TB SATA schijven met 5
jaar fabrieksgarantie. Die zijn trager dan SCSI schijven maar wel veel
goedkoper. En voor een backup server is dat voor mij geen probleem
zolang ze de via het netwerk aangeboden data snel genoeg kunnen
wegschrijven.

Voor dit soort storage servers gebruiken we _geen_ software RAID (voor
vele andere trouwens wel), want dat vreet me teveel CPU capaciteit. En
ook dat kost geld.

Als ik een offerte zou aanvragen voor fileserver o.i.d. zou ik vragen
naar :
- 2U 19" rack model server
- 1 x AMD 2 GHz CPU (dual / quod core als de doos meer moet doen)
- 2 GB RAM (meer -> betere caching)
- 12 x Seagate 1 TB SATA schijf
- 2 x 1 Gbps netwerkinterface
- evt. IDMI adapter
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : http://fred.mobach.nl