[linux] Re: storage advies gevraagd

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma mei 26 12:47:02 CEST 2008

On Sun 25 May 2008, Udo van den Heuvel wrote:

> CPU's zijn relatief goedkoop. Evenals RAM.
> Hier 4*0.5TB in RAID-5 met daarover dm crypt en lvm. prima mee te werken
> en amsper verhoogd CPU-gebruik. (geen meting, perceptie)
> Een andere RAID-5 set zonder encryptie, maar 3 ipv 4 disks, presteert
> gelijkwaardig.

Inderdaad, als ik zie dat de checksum functie bij het booten meldt:
xor: using function: generic_sse (5773.200 MB/sec)
dan maak ik mij niet druk daarover. IO wait is toch altijd meer.
Tussen een systeem met 2 x 12x1TB in software RAID5 (over 3ware in JBOD
mode) en 1 x 24x750GB in areca RAID5 merk ik niet veel verschil.
Die 3ware 9550 RAID5 was tergend langzaam, vandaar dat die in JBOD gezet
is.

> Neem dan 4G, zeker met zoveel disks; RAM is goedkoop.

idd.

Paul