[linux] storage advies gevraagd (2)

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Ma mei 26 14:45:55 CEST 2008

Hugo:

> ~ - Zorg voor een constante en niet te hoge omgevingstemperatuur. Iets
waar een gemiddeld woonhuis een fiks probleem mee heeft.
> ~ - Zorg voor een redelijk constante luchtvochtigheid. Ook weer een drama
thuis.
> ~ - Zorg voor correcte koeling. Zo geloof ik geen snars van dat verhaal
over het super heet mogen worden van die disks.
> ~ - Bedenk dat plaatsen van disks bij elkaar zorgt voor een zeer
ongezonde opbouw van warmte wat je met extra geforceerde koeling moet
oplossen.

de apparatuur staat op de (open) zolder en daar wordt het best warm, zo
zelfs dat mijn vrouw in haar werkkamer ernaast er last van heeft.
dus:
- maak een afgesloten ruimte (server hokje) met airco
- kan het ook met een gesloten 19" kast met geforceerde koeling of airco
of zoiets?
- veel schijven in een big tower plaatsen is geen oplossing. zijn daarom
al die kastjes voor max 4-5 schijven?

Fred:

> De bij dit soort servers benodigde geforceerde koeling zul je in goede kasten trouwens snel herkennen aan een hele serie ventilatoren van 8 cm hoog (uitgaande van 2U servers) over de volle breedte.
> Zo gebruiken we hier backup servers met Seagate 1TB SATA schijven met 5 jaar fabrieksgarantie.
> Als ik een offerte zou aanvragen voor file server o.i.d. zou ik vragen naar :
- 2U 19" rack model server
- 1 x AMD 2 GHz CPU (dual / quod core als de doos meer moet doen)
- 2 GB RAM (meer -> betere caching)
- 12 x Seagate 1 TB SATA schijf
- 2 x 1 Gbps netwerkinterface
- evt. IDMI adapter

dus:
- 2U 19" rack model server: ik zie overal 1U/2U servers met maar heel
weinig ruimte voor schijven, en speciale schijvenkasten >= 2U voor veel
schijven. als ik jou hoor krijg je 1 server + 12 schijven in 1 2U module?
- 2 GB RAM (meer -> betere caching), hoe meer hoe beter want ram is
cheap- 12 x Seagate 1 TB SATA schijf: kreeg ook het advies voor Samsung
1TB SATA, stil en koel, heb je daar ervaring mee?
- per set 10TB nodig, is 10x 1TB + 2 voor RAID6 +1 spare denk ik?
- 2 x 1 Gbps netwerkinterface: hoe gebruik ik dat? workstations zijn
macs + die ene laatste winpc
- evt. IDMI adapter: SA-IdMI provides a subset of components and
functionality delivered by HP OpenView, mag ik daar uit opmaken dat ik
die offerte bij HP moet aanvragen?
- wat mij ook handig lijkt is reboot via netwerk als het spul hangt
- kan je me een leverancier aanbevelen?

mvg paul.