[linux] Re: storage advies gevraagd (2)

Fred Mobach fred op mobach.nl
Ma mei 26 20:54:28 CEST 2008

On Monday 26 May 2008 14:45, Paul de Vries wrote:
> Hugo:

> de apparatuur staat op de (open) zolder en daar wordt het best warm,
> zo zelfs dat mijn vrouw in haar werkkamer ernaast er last van heeft.
> dus:
> - maak een afgesloten ruimte (server hokje) met airco
> - kan het ook met een gesloten 19" kast met geforceerde koeling of
> airco of zoiets?
> - veel schijven in een big tower plaatsen is geen oplossing. zijn
> daarom al die kastjes voor max 4-5 schijven?

Als je een airco gebruikt moet die de overtollige wamrte wel naar buiten
kunnen afvoeren. Vaak staan towers in een ruimte waar dat niet mogelijk
is.

> [...]
> - 12 x Seagate 1 TB SATA schijf
> - 2 x 1 Gbps netwerkinterface
> - evt. IDMI adapter
>
> dus:
> - 2U 19" rack model server: ik zie overal 1U/2U servers met maar heel
> weinig ruimte voor schijven, en speciale schijvenkasten >= 2U voor
> veel schijven. als ik jou hoor krijg je 1 server + 12 schijven in 1
> 2U module? - 2 GB RAM (meer -> betere caching), hoe meer hoe beter
> want ram is cheap- 12 x Seagate 1 TB SATA schijf: kreeg ook het
> advies voor Samsung 1TB SATA, stil en koel, heb je daar ervaring mee?

Ik heb nog geen Samsung schijven gekocht, wel veel andere merken. Maar
voor zover mij bekend is Seagate de enige leverancier die 5 jaar
garantie geeft. Waar ik trouwens in al die jaren nog nooit een beroep
op heb hoeven te doen. Maar ik heb hier een computerzaal met adequate
koeling, dat zou kunnen schelen.

> - per set 10TB nodig, is 10x 1TB + 2 voor RAID6 +1 spare denk ik?

Inderdaad.

> - 2 x 1 Gbps netwerkinterface: hoe gebruik ik dat? workstations zijn
> macs + die ene laatste winpc

Als je zo'n systeem aan een enkel netwerk koppelt kun je vaak het andere
interface voor IDMI gebruiken.

> - evt. IDMI adapter: SA-IdMI provides a subset of components and
> functionality delivered by HP OpenView, mag ik daar uit opmaken dat
> ik die offerte bij HP moet aanvragen?

Nee, IDMI is een officiele standaard die door meer leveranciers wordt
ondersteund. Intel bijvoorbeeld.

> - wat mij ook handig lijkt is reboot via netwerk als het spul hangt
> - kan je me een leverancier aanbevelen?

Het is erg handig een reboot via het netwerk te kunnen doen. Via IDMI
zou je dat moeten kunnen realiseren.
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : http://fred.mobach.nl