[linux] Re: merkwaardigheden

Casper Gielen casper-nllgg op gielen.name
Di mei 27 12:32:22 CEST 2008

Op dinsdag 27 mei 2008, schreef dick kampman:

> Ik had beter kunnen zeggen: misschien is het zo dat er programma's zijn die
> onder LINUX werken (GIMP,OO), en die (opnieuw) misschien proberen om
> bestaande configuratie-files up te daten. Als ze dat dan ook nog op andere
> partities doen, dan die aan hun toegewezen zijn, dan kan ik begrijpen dat
> OO en GIMP onder een oudere distro niet goed meer werken. Anders kan ik
> gewoon niet begrijpen waarom er wijzigingen in mijn configuratie-files
> optraden.
Voor zover ik weet zijn bovenstaande programma's niet zo onbeschaafd om op
eigen initiatief op ander partities te gaan rommelen. Ik denk ook niet dat
dat geaccepteerd zou worden.

> De opmerking die Hugo vd Kooy maakte, dat het niet verstandig was om
> meerdere LINUX-distro's naast elkaar te installeren, en dat het beter was
> om met virtualisatie te werken, was misschien wel een aanwijzing in de
> richting die ik hierboven uiteenzet. Maar Hugo gaf niet aan, waarom
> dergelijke parallel-installaties ongewenst zijn.

Ik geloof dat Hugo meer bedoelde dat het onhandig is meerdere distro's naast
elkaar te installeren. Om te wisselen zal je moeten rebooten, en er is altijd
een kans dat je iets verknald bij het installeren. Als je meerdere distro's
geinstalleerd hebt, zal je al snel een heel stel verschillende partities
hebben. Je zou niet de eerste zijn die per ongeluk een verkeerde partitie
heeft gebruikt voor een installatie.

De vraag is waarom je meerdere distro's op je computer zou willen hebben.
Meestal is dat om te testen (wat laat ik even in het midden). In vrijwel alle
gevallen maakt het dan niet uit of je zo'n distro rechtstreeks op de hardware
draait, of via virtualisatie.
Virtualisatie heeft het voordeel dat je niet hoeft te rebooten, en dat je
hoofdsysteem geisoleerd is van het virtuele systeem, en je dus niet per
ongeluk een verkeerde partitie kan aanspreken.

> Ik heb niet al mijn gegevens bewaard over de installatie van Slackware
> 12.0, Ubuntu 8.04 en Debian Etch. Het gaat mij er ook in eerste instantie
> om, om een algemeen begrip te krijgen, van wat mogelijkerwijs verkeerd zou
> kunnen zijn gegaan.
>
> Het enige wat die drie distro's gemeenschappelijk hadden was hun
> swap-partitie. Is dat een fout die ik maak? Moet ik drie swap-partities
> aanmaken in het geval van parallel-installaties?

Nee, 1 swap partitie is genoeg, en die kan ook best door meerdere installaties
gedeeld worden.

Ik denk toch dat op een of andere manier een van die distro's je
bestaande /home heeft gebruikt. Als ik een beschuldiging moet uitspreken zou
ik Ubuntu verdenken.

Een heel andere mogelijkheid, die niks met andere installaties te maken heeft,
is de mogelijkheid dat je /home/ partitie vol zat. Het is bekend dat sommige
programma's op brute wijze hun eigen configuratiefiles verpesten als de
schijfruimte op is.

--
	Casper Gielen
casper op gielen.name, CAPSLOCK2000 op zvdk.nl
> Wait a minute! Did you just compare Windows Vista with Ferrari?
It's expensive to own, expensive to fix, and makes you curse like an italian.
						-- eclectro on Slashdot