[linux] Re: Hoe koppel je onder Linux virtuele aan feitelijke bestandsnamen?

Fred Mobach fred op mobach.nl
Vr Nov 7 11:20:30 CET 2008

On Thursday 06 November 2008 12:28, Julien Michielsen wrote:
> In de tijd dat ik nog werkte aan econometrische modellen ging dat op
> een mainframe met IBM JCL, en dan kreeg je stuurkaarten als
> //FT05F001 DD DSN=datainput DISP=OLD	     /* card-image input
> //FT06F001 DD SYSOUT=A			     /* printer
> //FT08F001 DD DSN=OPLOSSING.OCT08 DISP=OLD   /* database
> //  EXEC PGM=VOORSPELOCT
>

> Dit zijn stuurkaarten voor in- en output-files van een Fortran
> programma op een mainframe, maar ik neem aan dat het inhoudelijk
> weinig verschil zal maken wanneer dit programma op mijn Linux machine
> [...]

Onder Unix / Linux zijn twee methoden vrij algemeen :
- haal informatie over variabelen uit omgevingsvariabelen
  (bijvoorbeeld FT05F001=stdin ; FT08F001=OPLOSSING.OCT08)
- lees deze variabelen van de commandline :
    VOORSPELOCT FT08F001=OPLOSSING.OCT08
Vanzelfsprekend betekent dit een kleine conversie van het source voor de
Unix / Linux omgeving, want je zult zelf in het programma deze
variabelen moeten inlezen en controleren.
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : http://fred.mobach.nl