[linux] Re: Vrijwillige sysadmin gezocht

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Za Nov 29 21:46:35 CET 2008

Richard,

Richard van Os schreef:
> Zijn er toegewijde vrijwilligers die mij en mijn non-profit werkgever (ANBI)
> voor een tijdje willen helpen met het systeembeheer?

Heb je hier al antwoord op gehad? Dat gebeurt vaak privé en hoor/zie je
niet, en dan krijgen dit soort mailwisselingen naar buiten toe een wat
merkwaardig verloop. Opeens gaan ze dan alleen nog over randverschijnselen.

Als je niet hebt gehoord wil ik wel kijken of we je kunnen helpen. Open
een nieuwe draad en stel de vraag opnieuw. Dat is geen uitnodiging om
een vraag steeds weer opnieuw te stellen (soms heeft iets resultaat en
soms niet), maar een tweede keer is een soort van toegelaten, zeker als
je gevraagd wordt het anders te doen.

Dan zou ik er wel bij zetten om welke locatie het gaat. Afstand maakt
een groot verschil en niet iedereen gaat direct google gebruiken om na
te gaan waar je zit.

Peter Vollebregt

PS: Nog wat 'tips' en dit is bedoeld als (positieve) kritiek:

De eerste tip is dat je altijd zo moet reageren als dat je zelf
behandeld zou willen worden. Met respect en begrip. Wat dat betreft moet
ik zeggen dat je het heel goed doet (pluim). Hier gaan veel mensen in de
fout. Dat komt dan vooral ook omdat emoties niet overkomen in een mail
en zaken daardoor heel snel verkeerd opgevat worden.

Het is niet zo verstandig om je mailadres op te nemen in de tekst van
een mailbericht. Deze DL wordt gearchiveerd, en spamrobots oogsten
mailadressen. Het stond ook al in de header, maar dat mailadres behoort
automatisch verwijderd te worden. Kijk hier:
http://lists.nllgg.nl/archive/index.php?go=/linux. Als je ze wil
verwijderen kan dat door het aan ons bestuursadres te vragen (zie onze
website). Dat doen we bij uitzondering op aanvraag.

Als je een lpi-cursus doet is het erg aan te bevelen om te gaan werken
met linux, als is het via een virtual machine onder windows of iets
dergelijks. Dan moet je wel een ander mailprogramma gebruiken, omdat
outlook normaliter alleen werkt onder het windows OS.

Outlook ligt slecht omdat het een mailprogramma is dat zich niet houdt
aan de afspraken, ook al gebruikt de 'halve wereld' het. Het heeft
bijvoorbeeld topposten standaard aanstaan, en het versturen van
HTML-mail, en kan niet quoten. Vandaar het synoniem: foutlook. Dat
quote-probleem heeft tot gevolg dat voor ons niet te zien is wat je
quote en wat je zelf als antwoord geeft.

Wij werken verder graag met threads (draden) wat een feature is dat
standaard niet aanstaat in Outlook en daar geloof ik ook niet zo lekker
werkt.  Als je dan antwoord op een mail staat je vraag in een draad
onder een ander onderwerp. In een forum zou je dat ook niet prettig vinden.

Onder windows kan je bijvoorbeeld thunderbird gebruiken (het broertje
van firefox), en dat werkt ook onder linux. Onder windows zal die al je
instellingen overnemen, dus erg lastig is het niet. Het quote-probleem
en oplossingen daarvoor (in outlook) kan je vinden door onder google te
zoeken naar "outlook quote". Zie bijvoorbeeld:
http://home.in.tum.de/~jain/software/outlook-quotefix/
en http://www.slipstick.com/mail1/quote.htm