[linux] Re: vertragingen in internetperformance

dick kampman dkampman op xs4all.nl
Zo Okt 19 11:02:46 CEST 2008

On Sunday 19 October 2008 00:59, Bas Grolleman wrote:

> Ubuntu doet z'n best om mensen die geen verstand hebben van netwerken te
> helpen,

Hmmm (Hugo citerend), mensen die wel verstand hebben bedoel je, maar die in
veel bestaande systemen het bos worden ingestuurd. Het probleem van
vermoedelijk alle systemen (dat geldt ook voor MS en Mac) is het verschil
tussen een niet-transparante achtergrond, en een die niet-transparante
achtergrond niet transparant openleggende voorgrond.

Klein voorbeeldje: als ik onder Ubuntu 8.04 binnenkom met een root-partitie en
een home-partitie (waarop twee gebruikers staan) dan worden bij mij die twee
gebruikers niet automatisch opengelegd. Ik moet dan eerst met "sudo" (vanaf
de commandolijn) een root-password aanmaken, omdat de "administrator" niet
het recht heeft om met "useradd <user>" te werken. Als ik met "adduser
<user>" zou werken zou mijn oorspronkelijke gebruikersdirectory immers niet
zichtbaar worden!

Wat mij betreft hoeven die gebruikers niet automatisch, onzichtbaar voor mij,
aan het systeem toegevoegd te worden. Maar het moet mij duidelijk zijn dat er
op dit punt een keuze gemaakt moet kunnen worden. Ik bedoel ook niet dat
alles noodzakelijkerwijze via XWindows geregeld moet kunnen worden. Vanaf de
commandolijn kan er op dit punt net zo goed voorgrondtransparantie bestaan.

De bestaande Linux-distros zijn wel opensource, maar het gesignaleerde
verschil tussen een niet-transparante achtergrond en een niet transparant
openleggende voorgrond blijft aanwezig. Dit hangt ook samen met het moeizame
leerproces dat een Unix-beginner moet doormaken. Is een Unix-gebruiker ooit
uitgeleerd? Ik blijf uiteraard werken met Linux omdat ik onze benadering
waardeer, maar dat wil niet zeggen, dat ik altijd blij met Linux ben.

Mijns inziens is er nog nooit een een poging gedaan om ons systeem werkelijk
transparant te maken. Ik zou ook niet direct weten hoe dat zou moeten, ik ben
tenslotte alleen maar een verstandige leek op dit gebied; maar het zou wel
een goede doelstelling binnen de Linux-community kunnen zijn om volledige
transparantie na te streven. Ik geloof dat ik hiervoor al eens eerder gepleit
heb.

Dick Kampman
dkampman op xs4all.nl