[linux] Re: vertragingen in internetperformance

Bas Grolleman bgrolleman op emendo-it.nl
Zo Okt 19 17:33:54 CEST 2008

> Hmmm (Hugo citerend), mensen die wel verstand hebben bedoel je, maar die in
> veel bestaande systemen het bos worden ingestuurd. .

Nee, ik bedoel mensen die totaal geen behoefte hebben aan wat er op de
achtergrond gebeurd. Zoals bv mijn zus of mijn oma. Transparantie is mooi
voor mensen zoals wij met veel computerkennis en de behoefte om dat te
weten, maar ik durf te wedden dat het merendeel van de eindgebruikers
tegenwoordig helemaal geen behoeft hebben aan die info.(Tot het stuk is
natuurlijk, maar dan nog bellen ze jouw en mij om het op te lossen)

> Klein voorbeeldje: als ik onder Ubuntu 8.04 binnenkom met een root-partitie
> en
> een home-partitie (waarop twee gebruikers staan) dan worden bij mij die
> twee
> gebruikers niet automatisch opengelegd. Ik moet dan eerst met "sudo" (vanaf
> de commandolijn) een root-password aanmaken, omdat de "administrator" niet
> het recht heeft om met "useradd <user>" te werken. Als ik met "adduser
> <user>" zou werken zou mijn oorspronkelijke gebruikersdirectory immers niet
> zichtbaar worden!

Ik vrees dat je het sudo concept hier een beetje omzeilt hebt, als
administrator mag je geen adduser doen, dat is niet veilig, je moet "sudo
adduser <user>" doen, en dan eerst je wachtwoord intikken.

Hoewel je onder Ubuntu natuurlijk "Systeem -> Beheer -> Gebruikers en
Groepen" doet en daar grafisch de gebruikers toevoegt. (En ook daar moet je
eerst ontgrendelen met je wachtwoord)

De bestaande Linux-distros zijn wel opensource, maar het gesignaleerde
> verschil tussen een niet-transparante achtergrond en een niet transparant
> openleggende voorgrond blijft aanwezig. Dit hangt ook samen met het
> moeizame
> leerproces dat een Unix-beginner moet doormaken. Is een Unix-gebruiker ooit
> uitgeleerd? Ik blijf uiteraard werken met Linux omdat ik onze benadering
> waardeer, maar dat wil niet zeggen, dat ik altijd blij met Linux ben.

Nee klopt, we zijn nooit uitgeleerd, dat is een van de redenen waarom ik zo
graag met Linux werk, bij windows kwam ik ooit tegen het dak aan zeg maar,
waarop je niet verder kan omdat alles dicht is. Bij Linux hoef je pas te
stoppen als je rechtstreeks met de CPU zit te babbelen.

> Mijns inziens is er nog nooit een een poging gedaan om ons systeem
> werkelijk
> transparant te maken. Ik zou ook niet direct weten hoe dat zou moeten, ik
> ben
> tenslotte alleen maar een verstandige leek op dit gebied; maar het zou wel
> een goede doelstelling binnen de Linux-community kunnen zijn om volledige
> transparantie na te streven. Ik geloof dat ik hiervoor al eens eerder
> gepleit
> heb.

Transparantie is een voorkeur, ik denk dat dat juist heel slecht zou zijn,
als ik transparantie wil pak ik Gentoo, als ik eenvoud en rust wil in m'n OS
kies ik Ubuntu. Dat vind ik nu juist z'n sterk punt van distributies.