[linux] Re: vertragingen in internetperformance

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Ma Okt 20 01:30:36 CEST 2008

Hugo van der Kooij wrote:
> Nu ben ik van mening dat geen enkel OS geinstalleerd of onderhouden mag
> worden dan door een sysadmin of iemand met vergelijkbare ervaring. En
> dat daarom 95% a 99% van alle computers aangemerkt mag worden als
> prutswerk. Het is dit idioot grote aantal van onbeheerde maar wel op
> internet aangesloten computers dat het zo eenvoudig maakt om
> botnetwerken van 100k en groter in de lucht te houden.

"Old school" installatie en onderhoud zijn zeker vakwerk, maar mijn gsm
werkt ook zonder periodieke aandacht van een deskundige en hetzelfde
geldt voor gameconsoles, smartphones, enzovoort. Dat deze toepassingen
allemaal de vrijheid missen van een "ouderwets" OS snap ik ook, maar met
dingen als integriteitsbewaking (signed binary's e.d.), goede access
control, automagische updates e.d. kunnen we langzaam richting een OS
dat wat minder knutselaandacht behoeft dan nu gebruikelijk.

Veel OS X-gebruikers plegen geen onderhoud, naast het af en toe
toestemmen in het installeren van updates. Deze systemen zijn (nog) goed
te vernaggelen, maar ik zie tot op heden weinig incidenten. Als Ubuntu
hiernaar streeft, is dat dan verkeerd?

Groet,

Hans