[linux] Re: vertragingen in internetperformance

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Okt 20 10:39:49 CEST 2008

Op 20-10-2008 om 09:21 schreef Daniel von Asmuth:

> Ik ben niet in staat om een automotor uit elkaar te halen en hem weer
> zodanig in elkaar te zetten dat-ie beter werkt dan te voren. Als ik mij
> per auto wil verplaatsen moet ik een taxi bellen of wachten tot er een
> bus de gewenste kant op rijdt.
>
> Wat was ook al weer een Personal Computer? Een computer die de
> eindgebruiker zelf kan installeren, beheren en repareren.

Niet helemaal ( helemaal niet? )
Personal betekent "alleen voor eigen gebruik".
(dat is in tegenstelling tot "voor gesamenlijk gebruik" )
In het ontwerp, diep in het ontwerp, van de Personal Computer zit dan
ook de aanname dat er maar 1 gebruiker is en wat die zegt dat moet gebeuren.

Dat gaat goed tot de PC in een netwerk komt,
dan wil je een ontwerpbeslissing hebben als bij Mainframes en UNIXsystemen
waar de een gebruiker _niet_ de andere gebruiker in de weg mag zitten.

Over "Subject: Re: [linux] Re: vertragingen in internetperformance"

Het is als wandelen met rugzak. Je kunt jouw tent en slaapzak er in doen.
De rugzak wordt dan wel zwaarder,
maar die tent en slaapzak wil je 's nachts echt wel hebben.
Als je 's nachts echter weer thuis bent, heb jij teveel meegesjouwd.

Bij Linux kan men zelf zijn "rugzak" inpakken.
Ook kan men dezelfde "rugzakinhoud" nemen als andere mensen.

Pas na meerdere zakwandelingen weet jij wat jij in jouw rugzak wilt.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, ik weet dat computers "high tech" zijn.
Ik zeg dat te leren is wat op jouw computer gebeurd.
En ja, dat gaat beter met vrije software.

Cheers
Geert Stappers