[linux] Re: Stichting oprichten

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Do Okt 23 20:49:09 CEST 2008

On Thursday 23 October 2008 20:32:00 Daniel von Asmuth wrote:
[...]
> Deze jongen zweert bij tape. Allicht kan het ook met externe disks. Voor
> de optimale veiligheid wil je je back-ups wel in een ander gebouw
> bewaren dan waar de server staat.

Is er momenteel nog een reden om voor tape te kiezen? Je hebt tegenwoordig
heel grote USB disks. Momenteel maak ik backups van 300G op een 1T USB
schijf. Gewoon met rsync, dus slim kopiëren. En fysiek wisselen van die
schijven om een GVZ schema te krijgen.

Die slimme backupprogramma's zijn volgens mij een beetje achterhaald met de
opkomst van die heel grote externe schijven voor bijna geen geld; als je al
eens een backup wilt testen laat je op zondag gewoon diff -r draaien.

En uiteraard wel een extern medium (een 1T USB schijf kost zo'n 120 euros), en
ééntje buiten het gebouw bewaren. Een extra HD is OK, maar helpt niet bij
brand, en ook niet als er iemand met een zwart maskertje binnen komt sluipen
en je server meeneemt.

--
J.J. Gerritse
Mühlenstraße 11