[linux] Re: Stichting oprichten

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Do Okt 23 21:21:41 CEST 2008

joop gerritse wrote:
> Die slimme backupprogramma's zijn volgens mij een beetje achterhaald met de
> opkomst van die heel grote externe schijven voor bijna geen geld; als je al
> eens een backup wilt testen laat je op zondag gewoon diff -r draaien.

Allemaal afhankelijk van schaal. Grotere datasets en grotere aantallen
bestanden zijn niet simpelweg met rsync te kopieren en wanneer je de
backup van 23 mei 2003 wil hebben van pc143 kan je soms lang zoeken, als
je die backup tenminste hebt. Slimme backupprogramma's vervullen die
rol, veel meer dan dat ze de data zoveel slimmer opslaan.

> En uiteraard wel een extern medium (een 1T USB schijf kost zo'n 120 euros), en
> ééntje buiten het gebouw bewaren. Een extra HD is OK, maar helpt niet bij
> brand, en ook niet als er iemand met een zwart maskertje binnen komt sluipen
> en je server meeneemt.

Extra aandachtspunt is het controleren of je backup wel alles bevat wat
je nodig hebt. Een keer een server herstellen aan de hand van je backup
is een leuke en leerzame oefening.

Groet,

Hans