[linux] Re: Stichting oprichten

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Vr Okt 24 07:28:30 CEST 2008

On Thursday 23 October 2008 21:21:41 Hans van der Made wrote:

> Allemaal afhankelijk van schaal. Grotere datasets en grotere aantallen
> bestanden zijn niet simpelweg met rsync te kopieren

ik heb ervaring met enkele honderdduizenden bestanden; dat lijkt te werken.
Problemen zitten m.i. meer in backup van ext3 naar VFAT (case, en daar
inderdaad de maximum bestandsgrootte van VFAT).

> en wanneer je de
> backup van 23 mei 2003 wil hebben van pc143 kan je soms lang zoeken, als
> je die backup tenminste hebt. Slimme backupprogramma's vervullen die
> rol, veel meer dan dat ze de data zoveel slimmer opslaan.

Oké, dat zou kunnen. Maar dan bewaar ik de belangrijke data in ieder geval
liever centraal. En met rsync kun je ook leuke gedifferentieerde backups
opzetten. Je moet wat meer zelf doen, maar je hoeft je niet wezenloos te
zoeken in allerlei ingewikkelde menuutjes of die optie die jij wilt er wel in
zit.

> Extra aandachtspunt is het controleren of je backup wel alles bevat wat
> je nodig hebt. Een keer een server herstellen aan de hand van je backup
> is een leuke en leerzame oefening.

Dat is waar. Ik heb bijvoorbeeld wel gemerkt dat alleen /etc backuppen niet
altijd meer volstaat voor je configdata; je heb tegenwoordig
ook /usr/local/etc, en zelf /usr/local/nagios/etc ...

Maar om een server te herstellen heb je wel een reserveserver nodig, of een
echte calamiteit :-)

--
J.J. Gerritse
Mühlenstraße 11